BBM: SOLAT 5 WAKTU

Assalamualaikum W.B.T..

Entri ketiga saya pula ialah mengenai SOLAT 5 WAKTU.




1) Pengertian
- Dari segi bahasa solat bererti doa
- Dari segi syara' solat adalah beberapa ucapan dan perbuatan yang tertentu yang dimualai dengan takbir الله اكبر dan di akiri dengan salam السـلا م عليكم


Terdapat 5 waktu solat yang WAJIB tunaikan sebagai seorang Muslim. Di bawah merupakan lafaz niat serta maksud bagi setiap waktu solat...



1. SOLAT SUBUH (2 RAKAAT)

Maksudnya: "Sahaja aku menunaikan solat fardhu Subuh dua rakaat tunai kerana Allah ta'ala."



2. SOLAT ZUHUR (4 RAKAAT)


Maksudnya: "Sahaja aku menunaikan solat fardhu Zuhur empat rakaat tunai kerana Allah ta'ala."



3. SOLAT ASAR (4 RAKAAT)

Maksudnya: "Sahaja aku menunaikan solat fardhu Asar empat rakaat tunai kerana Allah ta'ala."



4. SOLAT MAGHRIB (3 RAKAAT)
Maksudnya: "Sahaja aku menunaikan solat fardhu Maghrib tiga rakaat tunai kerana Allah ta'ala."



5. SOLAT ISYAK (4 RAKAAT)


Maksudnya: "Sahaja aku menunaikan solat fardhu Isyak empat rakaat tunai kerana Allah ta'ala."





Comments

Popular posts from this blog

BBM: ADAB TERHADAP GURU

BBM: RUKUN ISLAM