Posts

Showing posts from December, 2010

ALHAMDULILLAH, DAPAT JUGAK BELI BUKU2 NI... :)

Image
Syahadah Gadis Ateis~

Armageddon: 2012~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamu`alaikum W.B.T. semua...bestnye hari ni...Alhamdulillah...impian ana untuk membeli buku2 di atas ni t`capai jugak akhirnya...terima kasih ayah sbb dpt belikan buku2 yang anakmu inginkan... :)))

First, is the novel Islamic : Syahadah Gadis Ateis. The Writer:Imran Haaz. Price: RM 16.00 (Peninsular Malaysia)/ RM 18.00 (Sabah & Sarawak).

Di sini adalah sebahagian sinopsis daripada novel tersebut :

"Semua orang bercakap mengenai Tuhan. Tuhan itulah, Tuhan inilah. Semua orang mahu saya menyembah Tuhan. Tetapi, saya tidak akan menyembah Tuhan yang saya tidak kenal dan nampak. Buktikan Tuhan itu ada!"

Second: Armageddon: 2012. The Writer: Muhammad Alexender. Price: RM31.50 (Peninsular Malaysia)/ RM 34.50( Sabah & Sarawak).Sebahagian daripada sinopsis buku:Pada bulan November 2009, dunia dikejutkan dengan filem arahan Ronald Emmerich yang bertajuk 2012. Idea asal filem ini dipetik daripada kalendar kaum…

الحمد لله...THANK YOU ALLAH

Image
Allah s.w.t. is always in my heart!!
Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t.. Alhamdulillah...terngiang2 di telinga lagu Thank You Allah- Maher Zain mase dapat result PMR...shukran kpd smua cikgu2 yang sentiasa mengajar yang tidak mengenal erti penat jemu...kawan2 yg sentiasa memberi dorongan & yg telah menolongku...segala puji tertentu hanya untuk Allah s.w.t...Engkau telah memberikan aku kejayaan di dunia ini...semoga Engkau memberikan kejayaan di akhirat jua...ameen ya rabbi...! :)
Xtau nak ckp ape lg dh.....wassalam! :D

TOMORROW; غدا; ESOK- 23 Disember 2010;17 Muharram 1432

Image
Kuberserah hanya pada Mu Ya Allah...
Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum, di sini ana ingin coretkan sedikit tinta. Esok (23/12/2010)adalah hari keluarnya keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2010....diri ini berasa amat takut dan berdebar-debar. Mestilah, diri ini hanyalah manusia biasa...takkan lepas dari fitrah itu...
Ana tak kisah dapat berapa A pun, jika ana dapat 9A, itulah takdir yang Allah S.W.T. tentukan...jika ana dapat 7A pun, ada hikmah disebaliknya...segala yang berlaku pasti ada hikmahnya! Ya, Allah S.W.T. Maha Bijaksana, Maha Waspada Maha Mengetahui...!
Allah S.W.T. lihat apa yang kita usahakan, dan bukannya pada keputusan/ hasil yang kita peroleh... Diri ini hanya boleh berserah sahaja pada Yang Maha Kuasa...Allah S.W.T.
p/s: Doakan kejayaan untuk ana...ameen! semoga kita semua sentiasa di bawah rahmat & kasihnya...InshaAllah...

RIGHT STEPS USING THE INTERNET

Image
Inilah yang dikatakan internet yg mengawal anda! :D

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t. semua...sobahul khoir! Kaifa halukum? Ana harap antum semua dalam keadaan sihat wal `afiat. InshaAllah. Alhamdulillah, dapat juga kita meneruskan lagi kehidupan kita di dunia Al Khaliq ini...
Pada pagi yang mulia ini, ana nak share langkah2 bijak untuk menggunakan internet. Dengan langkah2 tersebut, kita dapat menggunakan internet dengan betul. InshaAllah. Semoga b`manfaat! :)
1. Mula menggunakan internet dgn BISMILLAH. Doa semoga anda mendapat apa yg anda kehendaki & memohon p`lindungan Allah S.W.T drpd apa2 yg melalaikan.
2. Tetapkan senarai harian anda utk m`gunakan internet. Cthnya, semak email, baca akhbar online, kemaskini blog, sembang dgn rakan Facebook & sebagainya.
3. Tetapkan anggaran masa bagi setiap aktiviti.
4. Tetapkan masa untuk menggunakan internet misalnya 1jam.
5. Jangan sesekali menerewang ke sesawang lain yang tiada dlm senarai kecuali benar2 t`paksa.
6. Sentiasa …

NOVEL ISLAMIK : MARIA

Image
Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t. Kali ini ana ingin berkongsi sebuah sinopsis sebuah novel yang ana sangat minati. InshaAllah, ana akan beli buku ni pada masa akan datang...selamat membaca!
Harga: RM 18.00 / RM 20.00
ISBN-13: 978-967-366-96-9
Tarikh Terbit: 16 Jul 2010
Jumlah Muka Surat : 354Kategori: Islam, Akidah, Islam Umum, Perbandingan AgamaPenerbit:PTS Islamika Sdn Bhd
Sinopsis:
Maria adalah gadis Jerman bermazhab Katolik. Mengharungi liku-liku hidup sebagai anak kepada ibu yang fanatik pada mazhab itu,sedangkan ayahnya seorang ateis. Namun, kehendak Allah mengatasi segalanya. Pertemuaannya dengan pemuda Mesir membuka episod pergelutan tiga penjuru , Islam-Kristian-Ateis. Abdul Wahab, pemuda Mesir yang belajar di Jerman berjaya menarik Maria ke jalan Allah akhirnya memilih Maria sebagai calon isteri selepas kematian tunangnya, Salwa.
Pada saat itu juga, Maria memutuskan hubungan kasihnya dengan pemuda Turki bernama Muhammad yang sudah hilang pegangan Islamnya. Hubunga…

HADITH MENGENAI PERISTIWA AKHIR ZAMAN- 1

Image
Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum W.B.T. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah kerana dengan izin-Nya, dapat lagi kita bernafas & merasai nikmat-nikmat yang Allah Ar-Rahman berikan kepada kita sebagai hamba-Nya yang hina...All praises 2 Allah...Kali ini ana ingin berkongsi antara hadith-hadith Rasulullah S.A.W. berkaitan tanda-tanda akhir zaman. Semoga memberi manfaat kepada semua. InshaAllah.

Hadith pertama: Rasuah Berleluasa
Maksudnya: Daripada Muadz Bin Jabal r.a. berkata, aku telah mendengar Rasulullah SA.W. bersabda: "Ambillah pemberian itu selama ia masih sebagai pemberian. Tetapi apabila ia telah menjadi rasuah dalam pandangan agama maka jangan kamu mengambilnya. Namun kenyataannya kamu tidak akan dapat meninggalkan rasuah itu kerana kamu takut fakir dan kamu sangat berhajat untuk mengambilnya."
~ Hadith Riwayat At Thabrani & Abu Nuaim~
Keterangan mengenai Hadith: Pada akhir zaman rasuah akan menjadi-jadi dalam kalangan masyarakat dan wang mempunyai kuas…

PERISTIWA BERSEJARAH DALAM ISLAM DI SEBALIK 10 MUHARRAM

Image
Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum W.B.T. Alhamdulillah, post kali ini ana ingin kongsikan sebuah tazkirah menarik yang ana dapat dari sini Bagi ana, tazkirah ini amat menarik kerana terdapat banyak peristiwa bersejarah yang berlaku pada tanggal 10 Muharram. Selamat membaca :) Imam al-Ghazali menyebut dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub bahawa pada tarikh 10 Muharram :~Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.~Diterima taubat Nabi Adam a.s
~Dicipta Nabi Adam a.s.
~Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
~Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
~Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
~Selamat Nabi Ibrahim daripada api Namrud.
~Selamat Nabi Musa dan pengikutnya.Firaun lemas.
~Dilahirkan Nabi Isa a.s.
~Diangkat Nabi Isa ke langit.

Puasa Hari `Asyura~

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum W.B.T. Alhamdulillah, syukur kepada ALLAH S.W.T. kerana kita semua dapat lagi menghirup nafas di muka bumi-Nya. Serta nikmat iman, islam & ehsan yang telah dikurniakan kepada hamba-Nya yang mukminun. Alhamdulillah, sudah hari yang keenam dalam bulan Muharram tahun 1432 hijrah. Lagi 3 hari lagi untuk kita semua menunaikan puasa `asyura...iaitu pada 9 & 10 Muharram. Semoga kita semua boleh menunaikannya. InshaAllah. :)
KEUTAMAAN PUASA `ASYURA DALAM ISLAM
Di masa hidupnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam berpuasa di hari ‘Asyura. Kebiasaan ini bahkan sudah dilakukan beliau Shallallahu ‘alaihi wassalam sejak sebelum diwajibkannya puasa Ramadhan dan terus berlangsung sampai akhir hayatnyaShallallahu ‘alaihi wassalam . Al Imam Al Bukhari (No 1902) dan Al Imam Muslim (No 1132) meriwayatkan di dalam shahih mereka dari Abdullah bin Abbas radiyallahu ‘anhuma, ia berkata,مَارَأَيْتُالنَّبِيَّصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَيَتَحَرَّىصِيَامَيَومَفَض…

Inchallah (Français) Lyrics - Maher Zain

Image
MZ, MZ, MZ, MZ!!!
http://ibtisamminaliman.blogspot.com

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum W.B.T. Alhamdulillah, kali ini ana ingin berkongsi lirik lagu Maher Zain Insha Allah versi Perancis...walaupun bahasa lain, tapi faham2 la jgk sbb kan ade terjemahannya dalam English...Bila diulang beberapa kali, dah terhafal pulak lagu Insha Allah dalam versi perancis ni...Semoga antum smua terhibur dgn lagu ni...Insha Allah... :)

Si parfois tu as du mal à avancé si tu te sent seul, si tu te sent paumé.
Quand la nuit s’éternise, que l’obscurité t’oppresse même désemparé, même si tu sais quelle voie suivre.
Ne baisse pas les bras et ne perd pas espoir car Allah est toujours proche de toi..Refrain1:
Incha’allah..x3
Tu trouveras ta voie
Incha’allah..x3
Tu trouveras ta voieSi parfois tu commet tans de fautes que pour te repentir tu pense qu’il est trop tard.
Tellement confus des mauvais choix que tu fais qui rend tout ton esprit et emplisse ton cœur de haut.
Ne baisse pas les bras et ne perd pas espoi…